Waarom Groesbeek ook wel het Wijndorp van Nederland is

Blog - NAZOMEREN MET FIETSNETWERK.NL Het wijndorp van Nederland

Nazomeren in Groesbeek met de Wijnfeestdagen

De Wijnroute door het Wijndorp van Nederland, beter bekend als Groesbeek. Het dorp wordt omringd door prachtige wijngaarden vol verschillende soorten druiven. Wij zochten voor je uit waarom juist Groesbeek de perfecte locatie blijkt voor wijnbouw.

Leven als een god in Frankrijk

Aangekomen in Groesbeek, parkeren we gemakkelijk de auto bij het Nederlands Wijnbouwcentrum. Op het terrein kom je al in de bourgondische sferen door de authentieke wijnvaten voor de voordeur. Dit centrum is sinds 2017 uitgegroeid tot hét kennis- en productiecentrum van de Groesbeekse wijnen. Ze hebben zelf een grote wijngaard in de ‘achtertuin’, namelijk Wijnhoeve de Colonjes, en je kunt er allerlei wijngerelateerde activiteiten doen. Helaas liet onze agenda dat niet toe, dus stappen we snel op de fiets.

Nederlands Wijnbouwcentrum Groesbeek

We hebben een perfecte dag uitgekozen. De zon schijnt nog warm, ondanks dat het al in de namiddag is. Bij knooppunt 89 slaan we de weilanden in en worden we meteen aangenaam verrast door het glooiende landschap. Al snel zien we de eerste wijnranken van Wijngaard Klein-Amerika en we hoeven niet veel verder te fietsen voor de wijngaard van familie Van Ditshuizen. Wat een prachtig uitzicht onderweg! Vanaf de top van de heuvels kijk je naar de vruchtbare akkers in het dal beneden ons, terwijl de bergen op de achtergrond pronken. Echt net alsof je in Frankrijk bent.

Uitzicht wijnroute

Letterlijk over de grens

We rijden bijna verkeerd als we onderweg zijn naar knooppunt 80. Gelukkig hebben we dit snel door dankzij de navigatie van de Fietsnetwerk app. De route leidt ons door een woonwijk van het dorpje Bredeweg. Niet een heel bijzonder stuk, hoewel… In één van de zijstraten heeft iemand de voortuin helemaal - maar écht helemaal - volgezet met tuinkabouters. Toch wel een bijzonder gezicht!

Daarna trekken we de natuur weer in. Voordat we het weten zijn we letterlijk over de grens: we zijn in Duitsland. We parkeren de fiets even bij de grensovergang en genieten van de stilte, die enkel wordt doorbroken door het tsjirpen van krekels.

Over de grens

De knooppunten in Duitsland werken iets anders. Waar we in Nederland gewend zijn aan de kleine witte bordjes met groene cijfers en een pijl die de richting aanwijst, hangen de nummers in Duitsland aan de uiteinden van de algemene bewegwijzering.

Het brengt ons op een stuk langs een autoweg. Het is geen drukke weg, dus we kunnen nog steeds genieten van de rust en de ruimte. Onze reis door Duitsland is maar van korte duur, want als we de borden van Wijngaard De Plack zien, zijn we alweer in Nederland. We namen een pauze bij de wijnboerderij van John en Virginie.

Wijngaard de Plack

Oorspronkelijk is het een kippenboerderij, maar sinds 2006 zijn ze gestart met het verbouwen van druiven voor Nederlandse wijnen. Inmiddels groeien er de rode rassen Regent en Cabernet Noir, en een grote diversiteit aan witte rassen: Cabernet Blanc, Johanniter, Helios, Cal06 en de Pinot Gris. Alle druivenrassen zijn speciaal geschikt voor het noordelijke klimaat. Dat moeten we even proeven!

John en Virginie zijn ontzettend gastvrij en nodigen ons uit op hun prachtige terras. Met houten tafeltjes en stoeltjes onder een dak van druivenbladeren, oogt het als een terras in de Franse Dordogne. John zoekt een wijn voor ons uit om te proeven. We worden verrast met een glas Placks Wit, een frisse, droge witte wijn, en een glas Mistiek, een rosé gemaakt van de blauwe Cabernet Noir druif. Doordat de schilletjes van de druif niet verwerkt worden, behoudt het een lichte kleur. Een heerlijke versnapering zo tussen het fietsen door.

Terras wijngaard de Plack

Heuvels en vergezichten

We vervolgen onze weg langs de groene velden en boerderijen. De omgeving is schitterend. Aangekomen bij knooppunt 83 nemen we de afslag naar Wijnhoeve De Heikant. Deze blijkt gesloten op het moment dat we er aankomen, maar het fietspad erheen alleen al was onverwacht mooi.

We balanceren inmiddels weer precies op de landsgrens met Duitsland en naderen een bosachtig gebied. Ook nog eens tegen de berg op... Dat is even flink trappen, maar we weten wat ons bovenop de berg te wachten staat: Wijnterras De Holdeurn. Eenmaal aangekomen, zijn we de klim alweer vergeten. Wat een adembenemend uitzicht! De wijnranken kleuren goud in de late namiddagzon. Als je het pad naar beneden fietst, ligt daar het terras als een natuurlijke oase van rust.

Wijnterras de Holdeurn

De fietsroute gaat verder naar Berg en Dal. De naam van dit dorpje zegt het al: het voordeel van bergop fietsen is dat je daarna ook weer naar beneden gaat. En dat is wat we deden! Dit gedeelte van de route is af en toe even klimmen, om daarna heel hard naar beneden te suizen. Een ander voordeel van de heuvelachtige omgeving, is dat je heel ver kunt kijken. Zo ver het oog reikt, zien we groene weilanden die glooiend aflopen. De hoge bomen die de landschappen omlijsten, vormen inmiddels lange schaduwen over het landschap. Suis dus niet te hard voorbij, anders mis je prachtige uitzichten.

Uitzicht onderweg

Wit, rood en rosé... Sprankelend, rond, soepel, zoet of droog... Tijdens deze fietsroute heb je zoveel opties om je wijnkennis te verbreden, dat je wel thuis moet komen met een nieuwe favoriete wijn! En dat alles van Nederlandse bodem.

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant