Dit is waarom fietsen zo gezond voor je is. Ja, ook met een elektrische fiets!

Dit is waarom fietsen zo gezond voor je is. Ja, ook met een elektrische fiets!

Is fietsen met een elektrische fiets net zo gezond?

Vaak wordt gedacht dat fietsen met een elektrische fiets stukken minder effectief is dan gewoon fietsen. Maar niets is minder waar. Fiets of elektrische fiets, allebei is het hartstikke gezond en helpt het je om calorieën te verbranden. Wij zetten alle gezondheidsvoordelen van fietsen voor je op een rij. Als je weet welke voordelen fietsen je geeft, kun jij ongetwijfeld niet wachten om op je tweewieler te stappen. Daarom vind je in deze blog ook vijf toproutes om lekker in beweging te blijven.

✓ Fietsen is verbranden, en niet alleen door de zon…

Zowel met fietsen op de gewone fiets als op een elektrische fiets verbrand je aardig wat kilocalorieën. Het precieze aantal blijft afhankelijk van externe factoren, zoals je bandenspanning, wind mee of wind tegen, lichaamsgewicht en je snelheid. Als we uitgaan van een gemiddeld persoon die 75 kg weegt die gemiddeld 15 km/u fietst, dan verbrand je 296 kcal per uur. Met de e-bike zit je daarmee op 265 kcal per uur, hoewel dat ook afhangt van de hoeveelheid trapondersteuning. Daarom is er deze vuistregel:

  • Met een lage ondersteuningsstand verbrand je gemiddeld 250 kcal per 10 km.
  • Met een middelmatige ondersteuningsstand verbrand je gemiddeld 200 kcal per 10 km.
  • Met een hoge ondersteuningsstand verbrand je gemiddeld 150 kcal per 10 km.

Met slechts 20 minuten extra fietsen met een e-bike heb je dit zo weer ingehaald. En dat is gelijk ook het voordeel van een elektrische fiets: veel fietsers geven aan met een e-bike vaker de fiets te pakken en vaker een verdere afstand te fietsen. Zo ben je net zo actief bezig, maar zit je er net wat ontspannender bij.

Naast dat je calorieën verbrandt, geeft fietsen nog veel meer voordelen voor je gezondheid. Wij hebben ze allemaal voor je uitgezocht.

✓ Fietsen helpt bij diabetes en hart- en vaatziekten

Wist je dat fietsen helpt om je bloedglucosewaarden te reguleren? Daardoor heb je minder glucosepieken in je bloed. Ook helpt het hart- en vaatziekten te voorkomen. Zodra je in beweging komt, versnelt je bloedsomloop en dat maakt je bloedvaten elastischer. Je hart wordt daarmee ook even flink aan het werk gezet. Afvalstoffen worden dan afgevoerd en je krijg meer zuurstofrijk bloed binnen.

✓ Met fietsen houd je je conditie op peil

Zodra je op de fiets stapt en snelheid begint te maken, train je je conditie. Zeker als je vaker snelheid moet minderen en daarna weer op tempo moet komen is het eigenlijk net een intervaltraining. Met dit type trainingen bouw je een goede conditie op.

✓ Je bouwt spieren op

Hoe meer je beweegt, hoe meer spiermassa je aanmaakt. En hoe meer spiermassa, hoe meer calorieën je verbruikt - ook in ruststand. Met fietsen gebruik je bijna al je spieren, maar de grootste inspanning wordt gedaan door je beenspieren. En laten dat nou net grote spiergroepen zijn die veel energie verbruiken. Zonder dat je het doorhebt bouw je je spiermassa op waardoor je ook in ruststand meer calorieën verbrandt. Fietsen is trouwens licht voor je gewrichten, dus train je je spieren zonder al te veel gewrichtsbelasting. Win-win!

✓ Fietsen maakt gelukkig!

Veel mensen voelen zich lekker nadat ze een stukje gefietst hebben. Wat is het geheim? Door te bewegen maak je de gelukshormonen serotonine en dopamine aan in je hersenen. Daarnaast worden er meer endorfine en cannabinoïden aangemaakt. Die laatste behoort tot dezelfde chemische familie als marihuana, maar dit is de lichaamseigen versie. Een cocktail van gelukshormonen, die ervoor zorgt dat we stresshormonen zoals cortisol en adrenaline beter reguleren. Daarom voel jij je na een fietstocht blij en helemaal ontspannen.

✓ Fietsen is goed voor je hersenen

Je hebt het vast wel eens gehoord: ga elke dag een stukje wandelen voor je mentale gezondheid. Datzelfde effect heb je ook met fietsen. Doordat er tijdens het fietsen meer bloed naar je hersenen stroomt, krijgt je grijze massa meer zuurstof en voedingsstoffen. Met deze boost produceert je brein wel twee tot drie keer meer proteïnen om nieuwe hersencellen aan te maken.

De gelukshormonen waar we het net al over hadden, hebben ook een gunstig effect op het functioneren van je brein. Door de hormonen voel je je beter over jezelf en zelfverzekerder, waardoor de kans op depressie vermindert. Het verbetert je geheugen, redenerings- en planningsvermogen.

✓ Niet stappen, maar trappen

Doe jij de 10.000 stappen challenge, waarbij je dagelijks 10.000 stappen moet zetten? Dat komt toch al gauw neer om 1,5 tot 2 uur wandelen. Een uur (elektrisch) fietsen heeft hetzelfde effect. Maar ook voor fietsen geldt, alle kleine beetjes helpen. Met dagelijks een half uurtje op de fiets houd je je conditie en gewicht al op peil. En je voelt je daarna ook nog eens kiplekker. Dat wil jij toch ook?

 

Vijf fietsroutes waar je gelukkig van wordt

We kunnen er niet meer omheen. Fietsen is een leuke en laagdrempelige manier om fit te worden of te blijven. Maar het is ook de ideale manier om een omgeving te ontdekken. Dus ga je op vakantie of een weekendje weg, neem de fiets! En een dagje uit met het gezin of je partner is minstens net zo leuk (zo niet leuker, want gelukshormonen!) op de fiets. Heb je zin om het sportief aan te pakken? Of zoek je een rondje voor je dagelijkse beweging? Zoek de perfecte fietsroute voor jouw dagje fietsen. 

Wij bieden je duizenden fietsroutes met verschillende thema’s. Met de Fietsnetwerk App vind je gemakkelijk alle fietsroutes bij jou in de buurt. Kies er eentje uit en je fietst er fluitend doorheen met de routebegeleiding. Hier alvast vijf mooie fietsroutes ter inspiratie voor een sportief uitje en voor de dagelijkse beweging.

1. Sportieve fietsroute met Wouw-wauweffect - 73 km

Fiets door het Brabantse Wouw en trap daarna richting de uitgestrekte oude loofbossen, moerassen en een heus klooster. Onderweg treed je op een aantal plekken in de voetsporen van de beroemde schilder Vincent van Gogh. Deze fietsroute is lekker lang, perfect voor een intensieve, maar ontspannende fietsdag.

Fietsroute met Wouw-wauweffect

2. Fietsroute Veluwe voor gravelbike en toerfietsers - 61 km

Voor gravelbikers en toerfietsers is dit een heerlijke route, maar ook met een gewone en elektrische fiets is deze fietsroute goed te doen! Ontdek de prachtige natuur rondom Apeldoorn en de Kroondomeinen vol heide, heuvels en mooie oude huizen. Snuif de frisse boslucht op terwijl je werkt aan je (mentale) gezondheid.

Fietsroute Veluwe voor Gravelbike en toerfietsers

3. Gravelbike fietsroute Drenthe - 58 km

Nog zo’n fijne fietsroute voor sportievelingen, deze gaat door de fantastische bossen van het Drentse Gieten en Gasselte. Onderweg passeer je indrukwekkende natuurgebieden, zoals Nationaal Park Drentsche Aa en het tropisch blauwe water van ‘t Nije Hemelriek.

Gravelbike fietsroute Drenthe

4. Fietsroute Lekker rondje Weerribben - 23 km

Om lekker in beweging te blijven, is dit rondje in de Weerribben perfect. De natuur van de Weerribben is natuurlijk niet te versmaden. Geniet van de groene vlaktes, de vele sloten en bijzondere vogels.

Fietsroute Lekker rondje Weerribben

5. Fietsroute Heerlijk halfuurtje in Limburg - 8,5 km

Voor je dagelijkse beweging is een half uurtje fietsen al voldoende. Deze route rondom de Maas tussen het Limburgse Arcen en Broekhuizen voldoet hier precies aan. Even een lekkere frisse neus halen en als je terugkomt kun je je geluk niet op, want daar is je ‘fietsershigh’.

Fietsroute Heerlijk halfuurtje in Limburg

Fietsen langs de knooppunten

De fietsroutes van Fietsnetwerk.nl worden uitgestippeld langs de bestaande fietsknooppunten. De knooppuntennetwerken lopen door heel Nederland en zijn speciaal ingericht voor fietsers. Daardoor zijn de routes toegankelijk voor iedereen.

Maar kun je dan wel onderweg afwijken voor een leuke bezienswaardigheid? Ja zeker, Fietsnetwerk.nl zorgt ervoor dat op jouw route de mooiste en leukste afstapmomenten al zijn vermeld, ook als ze niet direct aan de knooppuntenroute liggen. Met de app zet je met één knop de route aan naar het afstapmoment naar jouw keuze en weer terug naar de knooppuntenroute. Zo mis je niets van de omgeving en raak je nooit meer de weg kwijt.

Waar wacht je nog op? Haal je stalen ros van stal en ga op zoek naar geluk!

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant

Deel via