Eco-Fietsroute in Drenthe

Eco-Fietsroute in Drenthe

Eco-Fietsroute in Drenthe

De provincie Drenthe werkt samen met een aantal partners aan de ontwikkeling van een ‘Eco-Dynamisch fietspad’. Het fietspad wordt gemaakt van biocomposietmaterialen en heeft ecodynamische verlichting. Dit zorgt ervoor dat het fietspad 100% recyclebaar is met duurzame verlichting. Komende zomer wordt in de provinciale fietsroute tussen Klazienaveen en Barger Oosterveen bij Emmen een proefstuk van 200 meter gelegd.                                                                                                                     

Fietsen op Biocomposiet

Regionale overheden zoeken alternatieve materialen voor fossiele brandstoffen vanwege het hoge energieverbruik tijdens de productie en gebruik bij de aanleg van fietspaden. Henk Brink, gedeputeerde provincie Drenthe: “Voor Drenthe is het van groot belang om vanuit de kansen die biobased economy biedt en het verbeteren van de werkgelegenheid in de provincie ruimte te bieden voor dit proeftraject in Emmen. We hebben het vertrouwen dat het Eco-Dynamisch Fietspad een duurzaam en slim alternatief kan zijn voor het traditionele fietspad.” Biocomposietmaterialen worden gemaakt van (hout-)vezels en biohars. De levensduur van biocomposiet is minstens gelijk aan beton of staal en is 100% recyclebaar. Zowel het fietspad als de verlichting is bij een Eco-Dynamisch Fietspad van biocomposiet gemaakt.

Rudi van Hedel, projectmanager Biomassa & Biobased Economy van Sweco: “De Biocomposietmaterialen zijn minder belastend voor het milieu om te produceren. Het zijn groene grondstoffen zodat ze bijdragen aan een Biobased Economy. Daarnaast zijn Biocomposietmaterialen flexibel toepasbaar en demontabel waardoor je een fietspad eenvoudig kunt aanpassen aan de steeds meer diverse gebruikers.”

Ecodynamische verlichting

Ecodynamische verlichting heeft een duurzame LED-verlichting en slimme sensoren waarmee de natuurlijke lichtkleuren in de ochtend, nacht en avond eenvoudig te volgen zijn. Op deze manier kan verstoring van de leefomgeving tot een minimum worden beperkt. Door de verlichting in de nachtelijke uren te dimmen wordt flink bespaard op energie. Indien de sensoren verkeersdeelnemers detecteren of als de veiligheidsomstandigheden daarom vragen, zoals bij mist of een AMBERT-Alert, dan past het verlichtingsniveau zich automatisch aan.

 

Bron: Provincie Drenthe 

Deel via