Genieten met de fietsroute langs het water en historische plaatsen

Fietsroute-Weesp-Abcoude-Vreeland

Een dagje fietsen in Weesp, Abcoude en Vreeland

Bij Fietsnetwerk vind je zo veel fietsroutes, dat zelfs wij er niet aan toekomen om ze allemaal te fietsen. Daarom vroegen we grijsopreis.nl, het inspiratieplatform voor actieve 50-plussers, of zij één van onze routes wilden uitproberen. Eind januari begonnen de fietskriebels weer te borrelen en stapten ze op de fiets met een route in de Gooi en Vechtstreek: de fietsroute langs het water en historische plaatsen, een ronde tussen Weesp en Vreeland. Onderweg kwamen ze veel fraaie plekken tegen. Lees over hun belevenissen in deze blog.

Op de fiets met grijsopreis.nl

Wat snakken we weer eens naar een fraaie fietstocht! De afgelopen weken was het nat en koud, met zelfs sneeuw. Gelukkig worden we op onze wenken bediend. De laatste zaterdag van januari levert ideaal weer voor een ontspannen fietstocht op. De zon laat zich goed zien en het waait nauwelijks. We hebben geen zin om eerst de auto met de fietsendrager te pakken. Daarom zoeken we op Fietsnetwerk.nl een leuke tocht uit in de buurt. Dat wordt de fietsroute langs het water en historische plaatsen. Onderweg zullen we lange tijd langs meanderende rivieren fietsen door een oer-Hollands landschap. Tussendoor treffen we diverse historische plaatsen, die sowieso allemaal een afstapmoment verdienen. We pompen de banden nog eens op en zijn klaar om op de pedalen te stappen. Fiets je met ons mee langs alle bezienswaardigheden?

Nigtevecht

Fietsroute door de Gooi en Vechtstreek

De handige route-app biedt ons zelfs de mogelijkheid om vanuit huis te navigeren naar het dichtstbijzijnde fietsknooppunt. Een uitstekende mogelijkheid, maar dit keer voor ons niet nodig. Het stukje naar het eerste knooppunt fietsen we bijna dagelijks, we kunnen die paar honderd meter bijna dromen. Maar als we eens een weekendje weg zijn in een andere regio van het land, lijkt het ons een geweldige optie. Nooit meer zoeken naar het beginpunt, heerlijk!

Deze fietsroute langs het water en historische plaatsen start dus niet ver van ons huis. Als fietsliefhebbers fietsen we op mooie dagen regelmatig een rondje door de omgeving. We hebben het gevoel dat we de mooie plekjes wel weten te vinden. Maar als we eenmaal op de pedalen staan, maken we toch weer kennis met nieuwe bezienswaardigheden.

Hoogtepunten langs in de Gooi en Vechtstreek

We hebben alle afstapmomenten aangeklikt bij het maken van onze route. Zo komen we op een afstand van bijna 55 kilometer. Daarbij beleven we tal van hoogtepunten. Die willen we je natuurlijk niet onthouden!

MolenWeesp

Weesp met de molens en de forten

Nadat we het drukbevaren Amsterdam-Rijnkanaal hebben gepasseerd, rijden we vestingstad Weesp binnen. In de verte schittert de prachtige molen ‘t Haantje al in de zon. Het is een unieke molen, want van dit type zijn er maar drie in Nederland. In het centrum fietsen we langs de Laurentiuskerk. Nu is het een brouwerij, waar men heerlijk speciaalbier brouwt. In de mooiste straat van Weesp, de Hoogstraat, genieten we van de vele mooie panden met bijzondere gevelstenen.

Vanaf de Hoogstraat hebben we al uitzicht op het Fort aan de Ossenmarkt. Ooit was het onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Deze verdedigingsring van forten, batterijen, dijken en sluizen was de beschermende linie rondom de hoofdstad.

Voordat we het volgende fort bereiken, fietsen we heerlijk langs de Vecht. Aan de overzijde herkennen we nog twee prachtige molens. De rietkragen langs het water en het tegenlicht maken het plaatje prachtig. Bij Fort Uitermeer maken we een eigen afstapmoment. We kuieren langs het fort, strategisch gelegen aan de rand van de Vecht. Het nabijgelegen restaurant ligt ook strategisch: het is koffietijd, dus tijd voor een heerlijke cappuccino met eigengemaakte appeltaart!

Met het fietsveer naar Nigtevecht

Onderweg passeren we voormalig fort Hinderdam. Dit ligt op een eiland in de rivier maar is volledig overwoekerd. De natuur krijgt op deze plek vrij spel. Een paar kilometer verder bereiken we Nigtevecht. Daarvoor moeten we wel het water oversteken. Al snel heeft de eigenaresse van het veer ons opgemerkt. Ze vaart naar ons toe en we stappen aan boord. We hebben onze rit goed getimed: in de winter vaart het veer pas vanaf 12 uur in het weekend.

We zijn vandaag niet eens de eerste passanten, vertelt de bestuurster. Ze wenst ons veel plezier bij het vervolg van onze route. Ze beaamt dat we nog tal van mooie plekken zullen tegenkomen onderweg. Het dorp Nigtevecht is een fraai lang lint langs de kronkelende Vecht. Franse troepen hebben het dorp in het rampjaar 1672 bijna helemaal verwoest. Alleen de kerktoren bleef overeind.

Vreeland

Op naar het historische Vreeland

We zetten koers naar de volgende historische plaats. Maar voordat we het fraai gelegen Vreeland bereiken, komen we langs de Garstenmolen. We zijn nog te vroeg om de ooievaars te spotten. Elke lente bouwen zij hun nest bij de molen. Het broedende paar is een gewild foto-object voor de vele passanten. Maar we komen nog meer molens tegen op dit stuk. Zo zien we de Hoekermolen en de molen de Ruiter. Die molen is lange tijd het woonhuis geweest van bankier Rijkman Groenink. Hij verkwanselde de ABN-AMRO bank aan een buitenlands consortium.

Hier maken we onze lunchstop, bij boerderij De Willigen. Zomers is het er altijd razend druk, want de prachtige tuin aan de Vecht is een ideaal afstapmoment. Daarnaast maakt de boerin heerlijk boerenijs en net zo smakelijke boerenkaas. Nu is het er rustig. Het is te fris om buiten te lunchen. Daarom eten we ons boerenbrood met zelfgemaakte kaas binnen op.

Vreeland is vandaag rustig en bijna uitgestorven. In het zomerseizoen is dat wel anders. Door de ligging bij zowel de Loosdrechtse als Kortenhoefse plassen komen veel fietsroutes door Vreeland. Ook op de Vecht is het in die tijd een drukte van belang. Onlangs liepen we een prachtig ommetje door Vreeland. Dat liet ons zien hoe mooi dit dorp wel niet is.

Nieuwersluis en het fort

Met onze magen weer lekker gevuld vervolgen we de route. Nog steeds begeleidt de Vecht ons. En wederom ontdekken we een fraaie molen. Het blijkt de Loenderveense molen te zijn. Dankzij de weerspiegeling in de sloot is het plaatje perfect. Loenen aan de Vecht laten we nu nog even links, o nee, rechts liggen. Later op onze route komen we nog door het centrum van deze plaats.

De Mijndense Sluis is vandaag een en al rust. Dat is wel anders wanneer de plezierboten te water gaan. Dan is het dringen geblazen in het piepkleine sluisje. Het levert altijd bijzondere taferelen op als de spanning tussen booteigenaren of echtgenoten soms hoog oploopt. Een fascinerend schouwspel om even bij stil te staan.

In het kleine Nieuwersluis nemen we de brug over de Vecht. Want dit is het punt waar we omkeren op de route. Maar eerst kijken we nog even naar het grote gebouw naast de brug. Een tijd lang was dit een pupillenschool. Jongens kregen er onderwijs en werden getraind. Na vier jaar school moesten ze het leger in. De pupillenschool veranderde later in een militaire gevangenis. Nog steeds huist op het complex een penitentiaire inrichting.

Bij Nieuwersluis ligt ook het volgende afstapmoment: Fort Nieuwersluis. Waren de forten die we eerder tegenkwamen onderdeel van de Stelling van Amsterdam, dit fort behoorde tot de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Deze verdedigingsring liep van Muiden tot de Biesbosch. De linie moest vanaf 1815 het westen van ons land beschermen tegen een aanval. Vandaag verhindert de toegangspoort onze inval: helaas is in de wintermaanden het fort niet geopend. Een reden om nog eens terug te komen, want het schijnt een heerlijke plek te zijn om te recreëren.

KasteelLoenersloot

Vredig Loenen en Loenersloot

Rondom het kleine plaatsje Loenen treffen we diverse prachtige buitenplaatsen aan. In de 17e eeuw, de Gouden Eeuw, waren het de rijke handelaren uit Amsterdam die deze verblijven lieten bouwen. Zo konden zij de drukke en vieze stad ontvluchten en genieten van de rust en de ruimte langs de Vecht. Diverse van deze buitenplaatsen liggen op onze fietsroute, ze zijn jaloersmakend mooi.

In vroeger tijden stond er in Loenen kasteel Kronenburg. Daar werd de moordenaar van Floris V gearresteerd en later gevierendeeld om hem te straffen voor zijn daad. Het kasteel bestaat niet meer. In het rampjaar 1672 werd het volledig geplunderd en verwoest door Franse garnizoenstrijders.

Gelukkig kunnen we een stukje verder wel genieten van een kasteel. We bereiken het kasteel Loenersloot. Bijna 800 jaar geleden bouwden de heren van Loendersloot een versterkte toren. Deze donjon zien we nu nog steeds, daaromheen is het kasteel gebouwd. We lopen een rondje in het kasteelpark. Dit park is aangelegd in de 18e eeuw. Toen is het kasteel veranderd in een luxe buitenplaats, en daar hoorde natuurlijk een mooi landschapspark bij. Een sterk kronkelende waterpartij en diverse heuveltjes geven het park een fraaie aanblik.

Als we weer op ons zadel zitten, rijden we langs een statige buitenplaats met een bijzondere kleurencombinatie. Het gebouw is geel en de kozijnen zijn blauw. Ons spreken de kleuren niet zo aan, maar smaken verschillen. De burgemeester van Amsterdam was in de 18e eeuw de eerste bewoner van deze buitenplaats Valkenheining.

Fort Nigtevecht

Langzaam maar zeker naderen we het einde van deze heerlijke fietstocht. We passeren het kleine Baambrugge. Via een kronkelige dijkweg bereiken we het gezellige Abcoude. Het is een plaats met veel water, want drie kleine rivieren meanderen door het centrum: de Winkel, de Angstel en het Gein. Op het grote terras genieten de gasten van de laatste zonnestralen. Wij fietsen verder, op weg naar ons laatste afstapmoment.

Via het dijkweggetje langs het Gein verlaten we Abcoude. Deze rivier is een belangrijke bron van inspiratie geweest voor tal van kunstenaars. Zoals Piet Mondriaan. Ontelbare keren heeft hij de landschappen vereeuwigd. Vaak zette hij zijn schildersezel bij de Oostzijdse molen. Maar ook de Broekzijdse molen, iets verderop langs de meanderende rivier, heeft hij regelmatig op het doek afgebeeld.

We zijn op weg naar fort Nigtevecht. Bij het Velterslaantje slaan we rechtsaf richting het fort. Die weg is prachtig om te fietsen. Hij kronkelt richting het Amsterdam-Rijnkanaal door de polders. Links en rechts van de weg staan veel knotwilgen. Het valt ons op dat ze om en om gesnoeid zijn. We zijn gelukkig nog net op tijd om een laatste drankje te doen bij het fort. Daarna maken we nog een leuke wandeling rondom deze bijzondere plek. Dan wordt het tijd om naar huis te gaan. We hebben een heerlijke dag gehad. Vol met mooie herinneringen komen we thuis. Gelukkig hebben we de foto’s nog om verder na te genieten!

FortNigtevecht

Meer reisinspiratie

Deze blog is geschreven door grijsopreis.nl. De inspiratiebron voor actieve 50-plussers die veel van de wereld willen zien: genieten van een fietstocht, wandeling of stedentrip in eigen land, of een droomreis naar een verre bestemming.

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant