Verkoop elektrische fietsen blijft groeien

Verkoop elektrische fietsen blijft groeien

De elektrische fiets

Ook in 2015 blijft de elektrische fiets nog steeds een topper in de verkopen. In 2014 groeide de verkoop van de elektrische fietsen in Nederland al met 16,1 procent, GfK-cijfers laten zien dat in de eerste vier maanden van 2015 de verkoop van elektrische fietsen zeker zo hard is gegroeid. Uit de GfK-cijfers blijkt verder dat de middenmotor terrein wint en dus een groter aandeel van de verkopen voor zijn rekening neemt. 

De GfK-cijfers laten dus een forse groei zien in elektrische fiets verkopen in de periode januari tot en met april 2015 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.  De cijfers zijn gebaseerd op een Point of Sales panel (GfK Retailpanel). De verkoop is met  23,5 procent gegroeid in aantallen verkochte elektrische fietsen.  Er gingen in totaal 63.619 nieuwe e-bikes ‘over de toonbank’  tegenover 51.510 in de eerste vier maanden van 2014.

Omzet elektrische fietsen groeit harder

Opvallend is dat de totale omzet nog harder groeide. Met 26,5 procent zelfs. Een leuk feitje want dat betekent dus dat de gemiddelde verkoopprijs omhoog gegaan is en we dus meer geld over hebben voor de aanschaf van een elektrische fiets. De gemiddelde verkoopprijs per verkochte e-bike is in de eerste vier maanden van dit jaar uitgekomen op € 2.065,-. Dit is 2,4 procent hoger dan in de eerste vier maanden van 2014. Verklaring kan zijn dat er in het verleden nog regelmatig problemen waren met de electronica en men nu bij vervanging kiest voor een hoger segment ervan uitgaande dat hiermee het kwaliteitsniveau ook hoger ligt.

Bijna 50 % kiest voor middenmotor

De GfK-cijfers geven ook een mooi beeld van hoe deze markt zich ontwikkelt voor wat betreft uitvoeringen. De populariteit van modellen met een middenmotor is behoorlijk toegenomen en de verkoop van dit type elektrische fiets is dan ook gegroeid naar een kleine 50 procent. Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar is 47,7 procent van alle verkochte e-bikes te zijn uitgerust met middenmotoren; een jaar eerder was dat nog slechts 30 procent. 

 

Bron: tweewieler.nl 

Deel via