Fietsroutes rondom de Hanzesteden (deel 2)

Fietsroutes rondom de Hanzesteden (deel 2)

Hanzesteden

In Nederland vind je een heleboel ‘Hanzesteden’. Om als fietser alle Hanzesteden te ontdekken hebben we de Hanzeroute verdeeld in 14 delen. Daarnaast hebben we één complete Hanzeroute van meer dan 100 kilometer langs alle Hanzesteden. In dit artikel vind je het tweede deel van onze Hanzeroutes. Elk van de fietsroutes leidt je langs de prachtige Hanzesteden en Hanze-gerelateerde bezienswaardigheden die één voor één een bezoekje waard zijn. Het eerste deel van de fietsroutes rondom de Hanzesteden vind je hier.

Rondom de Hanzesteden (deel 6)

Fietsroute rondom de Hanzesteden (deel 6)

Ondanks het feit dat Bolsward niet direct aan de Zuiderzee lag, heeft de stad haar welvaart te danken aan de scheepvaart. Dankzij de goede verbindingen met het water bloeide de handel er welig en daardoor kon de stad in 1412 toetreden tot de Hanze. Als je nu door de stad loopt zie je de welvaart uit die tijd terug.

Stavoren lag daarentegen wel direct aan de Zuiderzee. Dat was een prima voedingsbodem voor de groei van scheepvaart en handel. Daarom kon de stad al in 1385 toetreden tot de Hanze. Ook in Stavoren zijn veel sporen uit de Hanzetijd terug te vinden, al zijn er door overstromingen niet veel gebouwen meer over…

Naar de fietsroute.

Rondom de Hanzesteden (deel 7)

Fietsroute rondom de Hanzesteden (deel 7)

Door de gunstige ligging werd er in Deventer al in de 8e eeuw (!) handel gedreven. Zo’n twee eeuwen later kreeg Deventer stadsrechten. Daardoor bloeide en groeide de stad uit tot een echte handelsstad met het recht om tol te heffen en munten te slaan.

Dankzij de IJssel dreef Deventer al veel handel met Duitsland. Daarom werd Deventer in 1285 de allereerste Hanzestad van Nederland. De stad bezit het oudste stenen huis van Nederland (ui t 1130, met een deel van muren uit de 9e eeuw), de Proosdij.

Naar de fietsroute.

Rondom de Hanzesteden (deel 8)

Fietsroute rondom de Hanzesteden (deel 8)

Dat Ommen lid werd van de Hanze, dankt het vooral aan de samenwerking met Zwolle en Deventer. Met name Deventer was een belangrijke partner voor het stadje aan de Vecht. Via de rivier kwam veel export vanuit Duitsland Ommen binnen. Alle stenen voor het Koninklijk Paleis op de Dam zijn hier een voorbeeld van.

Helaas zijn sporen uit de Hanzetijd in Ommen niet of nauwelijks te vinden, al blijft de bron van de rijkdom, de Vecht, natuurlijk nog altijd te zien. Omdat de rivier in de zomer slecht te bevaren viel door de lage waterstand werd er vooral met de Zomp gevaren, een schip dat door de afneembare zijboorden beschikte over veel laadruimte maar niet zoveel diepgang. Op de rivier zie je regelmatig replica’s van dit schip varen.

Naar de fietsroute.

Rondom de Hanzesteden (deel 9)

Fietsroute rondom de Hanzesteden (deel 9)

Hoewel water een belangrijke rol speelde bij de Hanzesteden, werd er ook wel handel gedreven over land. Omdat Oldenzaal beschikte over een goede verbinding met Munster en Osnabruck groeide de stad toch uit tot een handelscentrum. Daardoor kon Oldenzaal toetreden tot de Hanze, al is onbekend in welk jaar dat gebeurde.

De bronnen spreken elkaar ook tegen: volgens de ene bron zou Oldenzaal in 1261 zijn toegetreden, volgens andere bronnen is Oldenzaal nooit een Hanzestad geweest maar profiteerde de handel van de naburige Hanzesteden.

Naar de fietsroute.

Rondom de Hanzesteden (deel 10)

 Fietsroute rondom de Hanzesteden (deel 10)

Aan het feit dat Groningen in 1463 toetrad tot het Hanzeverbond heeft de stad een belangrijk deel van haar welvaart te danken. Ondanks dat er veel water in de buurt van de stad was kwam veel van de handel over de weg.

Dat kwam met name door het feit dat de wateren in de Hanzetijd ongeschikt waren om met handelsschepen de stad te bereiken. Tegenwoordig is de stad gekanaliseerd en geschikt voor scheepvaart.

Naar de fietsroute.

Mis niets uit de Hanzetijd

Als je één van de fietsroutes rondom de Hanzesteden fietst met de Fietsnetwerk App weet je zeker dat je niets uit de Hanzetijd mist. Onderweg krijg je bij elk fietsknooppunt een melding, niet alleen over de volgende stap in je fietsroute, ook direct met informatie over wat er in de buurt van het betreffende fietsknooppunt te zien en te doen is. Zo ben je tijdens het fietsen constant op de hoogte over wat er in de omgeving allemaal te beleven valt. Over het batterij- en internetverbruik hoef je je geen zorgen te maken. Door gebruik van de nieuwste technologieën op het gebied van GPS en Bluetooth is dat allebei tot een minimum beperkt.

 

Meer over de app

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant

Deel via