Bloesemrijke fietsroute bij het landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt

BloesemfietsroutebijLandgoedMarienwaerdt-Betuwe

Bloesemtijd, dat betekent fietsen in de Betuwe!

Van april tot eind mei kleuren de fruitbomen prachtig wit en roze. Een teken dat de bloesemtijd is aangebroken. De fruitbomen staan dan volop in bloei. Niet voor niets noemt men de Betuwe de 'fruittuin van Nederland'. Prachtige witte en roze bloemen geven de Betuwe in de lente een kleurrijk aanzicht. Vandaar dat grijsopreis.nl een mooie fietsroute langs veel fruitboomgaarden wilde maken. Vanuit Landgoed Mariënwaerdt stapten zij op de fiets. Lees hun ervaringen in deze blog.

Fietsroute bij landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt

We kozen op Fietsnetwerk.nl voor de bloesemfietsroute vanaf landgoed Mariënwaerdt. Omdat we al eens eerder op het landgoed een prachtige wandeling hadden gemaakt, hadden we hoge verwachtingen van deze fietsroute. Daarin werden we absoluut niet teleurgesteld.

De route loopt natuurlijk langs diverse fruitboomgaarden. Vooral vanaf Buren naar Geldermalsen gaat de ene boomgaard bijna naadloos over in de volgende. Maar er is meer afwisseling op deze fietstocht. Zo ontdekken we het natuurgebied de Regulieren en bezoeken we het historische stadje Buren, dat sterk verbonden is met ons koningshuis. We volgen de loop van de Linge langs kleine dorpen. En zoals de naam van de fietsroute ook al doet vermoeden, zien we het fraaie landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt uitgebreid.

Mistigestartvanderoute

Start van onze fietstocht in de mist

We vertrekken op een zonovergoten zaterdagochtend vanuit Amsterdam richting de Betuwe. Ondanks het vroege tijdstip is het al lekker warm. We twijfelen of we voor het eerst dit jaar in korte broek gaan fietsen. Uiteindelijk besluiten we dat niet te doen. En daar krijgen we geen spijt van!

Als we drie kwartier later in Beesd naar ons startpunt van de fietsroute rijden, doemt een dikke mist op. We zien de temperatuur op ons dashboard snel dalen naar 6 graden. Wat zijn we blij dat we straks in lange broek kunnen fietsen! Eigenlijk hadden we handschoenen mee moeten nemen, maar daar hebben we niet aan gedacht met die zon bij vertrek.

De parkeerplaats bij het toeristisch opstappunt Mariënwaerdt is volledig leeg en verlaten. We halen de fietsen van de drager, blazen nog wat warme lucht in onze handen en stappen op de pedalen. De handige fietsroute app van Fietsnetwerk.nl navigeert ons feilloos naar het eerste knooppunt. Ook zo handig: daar geeft de app aan dat we kunnen kiezen hoe we het rondje willen rijden. Wij kiezen op goed geluk om de tocht met de klok mee te maken. De spraakbegeleiding zal ons de rest van de dag duidelijk informeren over welke knooppunten we moeten volgen. Lekker makkelijk fietsen zo! We hoeven alleen maar te trappen en te genieten van de omgeving.

Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt

Het eerste afstapmoment dient zich gelijk aan. Dat is het landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt. Bij ons vorige bezoek was het er gezellig druk. Veel mensen waren aan het picknicken onder de fruitbomen of wandelden of fietsten er. Nu zien we niemand, behalve een eenzame hardloper die opdoemt uit de mist.

Waar nu het landhuis staat, stond al in 1129 een abdij. De bendes van Brederode verwoestten het gebouw in 1567. Daarna heeft het landgoed lange tijd te koop gestaan. In 1734 kocht graaf van Bylandt het landgoed. Hij bouwde Huize Mariënwaerdt op de gewelven van de voormalige abdij. Sindsdien is het landgoed steeds in rechte lijn vererfd. Nog steeds zijn nazaten van de graaf van Bylandt eigenaar van dit mooie landgoed. Rondom het landhuis staan bijzonder grote gele duiventorens. Iets verderop staat de “Hooge Schuur”. Deze schuur was gebouwd op een terp en diende als schuilplaats voor het vee tijdens hoogwater.

Marienwaerdt

Fruitboomgaarden in de mist

Ondanks de mist ontdekken we de eerste fruitboomgaarden. De bloesem komt langzaam tot bloei, merken we. Het is ook nog relatief vroeg in de bloesemtijd. Maar vanaf eind april zullen de bomen er nog veel mooier uitzien. Niet alleen fruitboomgaarden maken het landgoed zo mooi, we zien de prachtige notenlaan met walnootbomen aan weerszijden van de laan. Even verderop ligt de Abelenlaan. Daar staan de abelen, bomen met ogen, ons aan te staren. En dan merken we dat de mist langzaam aan het oplossen is. De zon doet zijn best om ons wat te verwarmen. De laatste mistflarden verdwijnen geleidelijk en vanaf nu fietsen we met stralend weer.

Natuurgebied de Regulieren

Met het mooie weer toont het natuurgebied de Regulieren zich van zijn mooiste kant. Dit is een bloemrijk natuurgebied. Dankzij de schrale en natte grond vinden zeldzame planten er een goede voedingsbodem. Als de bloesem van de fruitbomen langzaam maar zeker is uitgebloeid, is het nog meer genieten in het natuurgebied de Regulieren. In mei en juni staan daar de bijzondere plantensoorten juist in volle bloei.

Het is een mooi afstapmoment voor een lekkere wandeling. In de sloten is het een gekwaak van jewelste. De vele padden en kikkers zijn op het vrijerspad. Met luid gekwaak proberen de mannetjes indruk te maken op de vrouwtjes.

OranjestadBuren

Oranjestad Buren

Verder op de route liggen plaatsen waar we nog nooit van hebben gehoord. We passeren achtereenvolgens Beusichem, Zoelmond, Asch en Buurmalsen. Allemaal zijn ze onderdeel van de gemeente Buren. Die plaats kennen we wel. Enkele jaren geleden maakten we in de bloesemtijd een prachtige wandeling door Buren en omgeving.

Voordat we Buren op de fiets verkennen, is het de hoogste tijd om de inwendige mens te versterken. Bij Pannekoekenbakker Buren maakt men net het terras in orde voor een zonovergoten dag. We zoeken een lekker plekje uit en doen ons tegoed aan een heerlijke koffie met een smakelijk stuk huisgemaakt appelgebak.

Heerlijkheid Buren ontstond eind 10e eeuw. De familie Van Buren werd de eerste bestuurder van de heerlijkheid. Vijf eeuwen later ging het bezit over op graaf Frederik van Egmond. Zijn achterkleindochter Anna trouwde in de 16e eeuw met Willem van Oranje. Vanaf dat moment was Buren een echte Oranjestad. Wil je meer weten over de band van Buren met de Oranjes, dan is het afstapmoment Museum Buren & Oranje de ideale plek.

Wij genieten van de beklinkerde straten en de prachtige monumentale huizen. Daarin huizen veel bijzondere winkeltjes. Helaas komen we niet in de verleiding om wat brocante, sieraden of andere hebbedingetjes te kopen bij brocante- en sieradenwinkel De Verleiding, want de winkel is nog niet geopend.

Als laatste bezienswaardigheid in Buren fietsen we langs de
molen Prins van Oranje, fraai gelegen op de stadswallen. Diverse molens hebben op deze plek gestaan, maar iedere keer werden die door brand verwoest. De huidige graanmolen werd gebouwd in de 18e eeuw. Ook die kreeg te maken met brand, maar men heeft de molen weer helemaal hersteld. De graanmolen is nog steeds in bedrijf en het meel is te koop in de winkel bij de molen.

Boomgaarden langs de Linge

Het is bijna jammer om Buren te verlaten, zo mooi is die plaats. Wel merken we dat fietsen over de klinkerstraten zorgt voor stijve armen en polsen. De dag na onze fietstocht rijden de profwielrenners Parijs-Roubaix. Zij krijgen dan heel wat lastiger kasseienstroken voor hun kiezen. Hoe zouden zij zich voelen na de finish?

Vanaf nu passeren we de ene na de andere fruitboomgaard. We komen langs een enorme kersenboomgaard met meer dan 900 kersenbomen van diverse rassen. De boerenfamilie verkoopt vanaf juni heel wat kersen aan de voorbijkomende fietsers. Nu is het er nog rustig, maar dat zal over een tijdje anders zijn. Ook in het bijenhotel is nog plaats, lezen we op het bord. Er is dus gelukkig geen schaarste op de bijenwoningmarkt.

BoomgaardenindeBetuwe

Geldermalsen

Dan bereiken we Geldermalsen. Op de brug is het genieten van het uitzicht over de Linge. We fietsen een klein stukje door het dorp, op weg naar het volgende afstapmoment. Dat is molen de Bouwing. Al sinds de 13e eeuw staat er op deze plek een molen. De korenmolen is nog steeds in gebruik. Het meel dat de molen oplevert, dient vooral als veevoer.

In Geldermalsen ontdekken we dat het bestuur van de stad lange tijd in handen was van een Zeeuwse familie. Een van die mannen was later directeur van de VOC. Dat verklaart waarom een van de belangrijkste schepen van de VOC de naam Geldermalsen droeg. Helaas is het schip met kostbare lading in de Zuid-Chinese zee vergaan.

Slingeren langs de Linge

Nadat we het bedrijventerrein van Geldermalsen gelukkig achter ons hebben gelaten, fietsen we langs de Linge. Eerder op de route dachten we al langs die rivier de fietsen, maar dat bleek een zijrivier met de naam de Korne te zijn. Aan de overkant van de Linge liggen tal van boomgaarden. De boer is druk bezig om de struiken te verzorgen, zodat ze straks een goede opbrengst opleveren. Zo bereiken we het leuke dorpje Deil dat prachtig is gelegen langs de rivier.

Even verderop komen we weer een prachtige molen tegen. Molen de Vlinder is volledig witgepleisterd. De zon zorgt voor een fraaie weerspiegeling in het water van de sloot. We zijn niet de enigen die er een foto van maken. Naast ons staan drie andere fietsende stellen hetzelfde te doen.

MolenDeVlinder

Opladen in Enspijk

Het dorpje Enspijk is weer zo’n leuk dorpje waar we nog nooit van hadden gehoord. Aan de Linge ligt op een heerlijke plek Theetuin De Fruithoeve. Net als veel andere fietsers en wielrenners maken we hier nogmaals een tussenstop. Zo kunnen we onder de boomgaard en in het zonnetje even bijtanken voordat we aan de laatste kilometers gaan beginnen.

Een klein stukje verder kunnen we met het Enspijkse veer de oversteek maken over de Linge om weer bij het landgoed Mariënwaerdt uit te komen. De veerman is net vertrokken, maar wil alweer omdraaien om ons op te pikken. Omdat onze fietsroute verder gaat langs de Linge richting Beesd, roepen we dat we niet mee hoeven naar de overkant.

De laatste kilometers

Het laatste stukje naar de parkeerplaats dient zich nu aan. We zien enkele fruitboomgaarden nu in stralende zon staan. Vanochtend bij de start van onze route was alles nog in nevelen gehuld, nu staan ze er schitterend bij. Nog een verschil: de lege parkeerplaats vanochtend is inmiddels helemaal vol. Aankomende bezoekers kijken verwachtingsvol naar ons als we de fietsen weer op de fietsendrager zetten. Maar wij gaan nog niet weg. Eerst willen we nog een bezoek brengen aan de landgoedwinkel van Mariënwaerdt. Het naastgelegen restaurant en het terras zijn stampvol, in de winkel is het ook gezellig druk. Wij kopen wat verse aardbeien. Dat is straks thuis een mooie afsluiting van een heerlijk dagje fietsen!

Meer reisinspiratie

Deze blog is geschreven door grijsopreis.nl. De inspiratiebron voor actieve 50-plussers die veel van de wereld willen zien: genieten van een fiets- of wandelroute langs de bloesemgebieden, wandeling of stedentrip in eigen land, of een droomreis naar een verre bestemming.

Wil je alvast 5 gratis fietsroutes ontvangen?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang gratis de digitale Fietskrant