Regels veranderen voor snelle elektrische fietsen

High Speed E-bike

Regels veranderen voor snelle elektrische fietsen.

De high speed e-bike wordt tot 1 januari 2017 gerekend tot de snorfietsen, na 1 januari 2017 gelden de regels voor de bromfiets.

De e-bike, elektrische fiets, is een fiets met trapondersteuning die tot maximaal 25 kilometer per uur gaat. Er rijden ondertussen ongeveer 1,3 miljoen elektrische fietsen in Nederland rond. Het gemak van de elektrische fiets wordt door steeds meer mensen ontdekt. Een groot voordeel ten opzichte van de brom- en snorfietsen is dat de bestuurder moet trappen en hiermee de gezondheid en het milieu goed houdt.

Regels veranderen voor snelle elektrische fietsen.

High speed e-bike

Elektrische fietsen worden steeds lichter en hebben een grotere actieradius dan voorheen. Ook de collectie breid zich steeds verder uit. De 'speed-pedelecs' zijn recent geïntroduceerd. Speed-pedelecs zijn snelle elektrische fietsen die elektrische ondersteuning bieden tot maximaal 45 kilometer per uur. Een meer voorkomende benaming voor speed-pedelec is: high speed e-bike.

Door de elektrische ondersteuning  en de inspanning kunnen snelheden worden bereikt die vergelijkbaar zijn met de bromfiets, terwijl het voertuig qua uiterlijk lijkt op een elektrische fiets. Hierdoor vragen veel mensen zich af of deze high speed e-bike niet eerder onder de categorie snor- of bromfietsen behoord met de daarbij behorende regelgeving zoals verzekeringsplicht, helmplicht enzovoorts. Op internetforums valt op dat er hier onder de mensen onzekerheid over bestaat. Men wil eerst weten wat de overheid van deze elektrische fiets vindt, om later niet in de problemen te komen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de RDW hebben samen met de ANWB, de Fietsersbond en de brancheverenigingen RAI en BOVAG onderzocht en in kaart gebracht welke voorwaarden er voor deze high speed e-bikes, nu en in de toekomst, gelden.

Regels veranderen voor snelle elektrische fietsen.

Regelgeving tot 1 januari 2017

Volgens de huidige wetgeving behoort de high speed e-bike tot de snorfietsen, omdat deze e-bike zónder meetrappen een snelheid van 25 kilometer per uur kan behalen. Eventueel kan deze e-bike ook hogere snelheden behalen door wél mee te trappen, maar dit wordt buiten beschouwing gelaten. De mensen die op dit moment een high speed e-bike aanschaffen, moeten zich dan ook houden aan de regels die gelden voor de snorfiets. De berijder van de high speed e-bike dient daarom:

1. minimaal 16 jaar te zijn;

2. een AM-rijbewijs te hebben;

3. een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid te hebben;

4. zich aan de maximum snelheid van 25 kilometer per uur te houden;

5. een blauw kentekenplaatje te hebben;

6. en op het fietspad te rijden.

In de periode tot januari 2017 valt de high speed e-bike onder de categorie snorfiets. De high speed e-bike moet dus een blauw kentekenplaatje hebben en mag niet harder dan 25 kilometer per uur rijden. De high speed e-bike heeft de mogelijkheid om sneller te rijden dan de al langer bestaande elektrische fietsen. Dit komt simpelweg omdat de huidige wetgeving, uit 2002, niet aansluit bij de mogelijkheden van dit type innovatie. Maar daar zal snel verandering in komen.

Regels veranderen voor snelle elektrische fietsen.

Nieuwe regelgeving vanaf 1 januari 2017

Vanaf januari 2017 wordt in de Europese wetgeving de snelheid met het meetrappen wél meegeteld. Dan valt de high speed e-bike onder de categorie bromfiets. Een geel kentekenplaatje is vanaf dan dus verplicht.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in samenwerking met de hierboven genoemde partijen een onderzoek naar de vraag wat de beste plek op de weg is (rijbaan of fietspad) en wat voor helm t.z.t geschikt is gestart. Het is logisch dat de huidige motorfietshelmen niet geschikt zijn voor de berijders van een high speed e-bike, omdat deze helmen onder andere onvoldoende ventileren.

Om te voorkomen dat er vanaf januari 2017 high speed e-bikes rijden die vanwege het eerdere kenteken nog snorfiets zijn, bekijkt het ministerie hoe de berijders van de e-bikes dit kenteken tegen die tijd kunnen omzetten naar een bromfietskenteken (van blauw naar een geel kentekenplaatje).

 

Bron: Findinet

Deel via