Opgepast: Diefstal E-bikes stijgt

Opgepast: Diefstal E-bikes stijgt

Nederland ideale snoeptrommel wegens vele fietsen

Door de vele dure E-bikes in het land is Nederland een ideale snoeptrommel voor fietsdieven uit vooral Oost-Europa. Het schadebedrag dat verzekeraars uitkeren groeit in hoog tempo. Marktleider ENRA keerde vorig jaar 15 miljoen euro uit, een verdubbeling over een periode van drie jaar tijd.

 

 

Steeds meer E-bikes worden gestolen

“Steeds meer E-bikes worden gestolen en fietsen zijn in het algemeen duurder geworden”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars. Van de 18 miljoen fietsen waarmee fietsroutes gefietst kunnen worden zijn er  inmiddels 1 miljoen elektrisch. De elektrische fietsen hebben vaak een prijs van tussen de 1000 en 3000 euro. Nederland is met zijn grote aantal fietsen volgens ENRA-directeur Douwe Boeijenga voor de fietsendieven een walhalla. “De dief hoeft nauwelijks moeite te doen om buit van zijn gading te vinden.”

De diefstallen zijn volgens Boeijenga goed georganiseerd. “Gestolen fietsen gaan met grote aantallen tegelijk de grens over. Onlangs bleek een gestolen lokfiets een dag later al in Polen te staan. De vraag is groot. In ons nadeel werkt dat Nederland voorop loopt met elektrische fietsen”, zegt Boeijenga. “Dat is in België en Duitsland nog anders. Daarom zijn wij in vergelijking met omliggende landen ook zo aantrekkelijk voor buitenlandse bendes. De kans dat een E-bike jonger dan een jaar wordt gestolen, is in een paar jaar tijd 2,5 keer groter geworden.”

'Gedwongen' premieverhoging

Verzekeraars ontkomen er volgens hen niet aan om de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. De stijging verschilt weliswaar per verzekeraar, regio en per klant. De premie in het centrum van Amsterdam ligt rond de 400 euro, in de binnensteden van Rotterdam en Den Haag ligt dit bedrag rond de 300 en in gemeenten als Urk en Staphorst duikt het zelfs onder de 80 euro.

Diefstalcijfers hebben op de premie voor fietsverzekeringen een veel grotere invloed dan op die van autoverzekeringen. Volgens Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars ligt dit vooral aan het feit dat het risico voor de verzekeraar veel groter is.

Bron: Algemeen Dagblad

Foto: www.weserbergland.nl

Deel via