De mensen achter Fietsnetwerk.nl: Wouter Terpstra

De mensen achter Fietsnetwerk.nl: Wouter Terpstra

De mensen achter Fietsnetwerk.nl: Wouter Terpstra

In onze nieuwe rubriek ‘De mensen achter Fietsnetwerk.nl’ schijnen wij een licht op de medewerkers die elke dag voor u klaar staan om uw persoonlijke fietsroute onvergetelijk te maken. In onze eerste editie is de eigenaar, Wouter Terpstra, aan het woord. Elke ochtend komt hij (hoe toepasselijk) op de fiets naar het werk!

?Fietsen is eigenlijk tien keer leuker dan autorijden?

Ondanks dat Wouter uit een échte fietsfamilie komt, zijn achternaam doet wellicht al een belletje rinkelen, had hij niet direct iets met recreatief fietsen. “Ik kom uit de autobranche dus dan pakte ik bijna automatisch de auto naar het werk” zegt Wouter.

“Toen ik echter met Fietsnetwerk startte en meer ben gaan fietsen ontdekte ik dat fietsen tien keer leuker is dan dat je in de auto zit. Niet alleen zie je veel meer, je bent ook in beweging en dat geeft me een goed gevoel. Vergelijk het eens met een kano en een cruiseschip: In de kano ben je veel meer ‘één met het water’ dan wanneer je op een cruiseschip zit. Ik ervaar dat op de fiets net zo, je bent dan veel meer één met de natuur, de weg, alles om je heen.”

Een bijdrage leveren aan de gezondheid

Zoals eerder gezegd is Wouter de eigenaar van Fietsnetwerk.nl, maar hoe is Fietsnetwerk ontstaan? “Begrijp me niet verkeerd, de ‘originele’ knooppuntenroutes is een goed systeem maar in de tijd dat we nog bezig waren met Laad.nl (de voorloper van Fietsnetwerk.nl) kwamen we erachter dat er maar weinig aanbod is van horeca en bezienswaardigheden op de routes. Althans, ze zijn er wel maar hebben vaak geen goede aansluiting op het fietsroutenetwerk. Vanuit die behoefte zijn we gaan bouwen aan een platform wat daarin voorziet en zo is Fietsnetwerk.nl ontstaan.”

Wouter Terpstra heeft gekozen voor het product fietsen omdat het flinke bijdrage aan de gezondheid en het geluk van veel mensen levert. “Auto’s zijn vervuilend en er zijn er veel van, dat levert dus niet bepaald een bijdrage aan de gezondheid van mensen. Wanneer wij meer mensen op de fiets kunnen krijgen leveren wij én een bijdrage aan het milieu, én een bijdrage aan de gezondheid en het geluk van mensen, dat vind ik een hele belangrijke missie en is ook de reden dat we zoveel mogelijk mensen kennis willen laten maken met recreatief fietsen.” Een bijdrage leveren aan de samenleving is dan ook een belangrijke drijfveer’.

Elk metertje fietsroute leuker maken

Over vijf jaar wil Wouter Terpstra met zijn bedrijf op welke manier dan ook een bijdrage leveren aan elke fietsroute die er in Nederland gefietst wordt. Het doel is simpel: zorgen dat iedere fietsroute in Nederland beter en leuker wordt waardoor er meer mensen op fiets stappen.”

?Een app is veel praktischer?

De keuze tussen het gebruiken van een app of een fietskaart is volgens Wouter Terpstra snel gemaakt: “Ik zou het gebruiken van een app altijd verkiezen boven het gebruiken van een fietskaart.” Die mening baseert hij vooral op het feit dat het volgens hem veel praktischer is: “De App vind ik veel praktischer, ten eerste is het gratis, da’s altijd mooi meegenomen, daarnaast heb je bij gebruik van de App al meer fietskaarten bij je want die staan allemaal in de App. Een voordeel is ook dat je veel informatie ontvangt over horeca en bezienswaardigheden onderweg en niet kan verdwalen omdat je ziet waar je bent.

?Ik zie graag dingen die je normaal niet ziet?

Wanneer we Wouter Terpstra vragen naar zijn favoriete fietsroute van Fietsnetwerk komt hij met de Fietsroute Rond Radio Kootwijk. “Ik heb de fietsroute afgelopen maandag met mijn vader gefietst. In de fietsroute zitten veel verschillende facetten: je komt door twee dorpjes heen, je komt een bezienswaardigheid voorbij en gaat door bos en weilanden, je komt gewoon overal. Oh ja, je kunt ook nog Jan de Hoop tegenkomen want die woont langs de route.” Wouters ideale fietsroute bestaat dan ook vooral uit cultuur, mooie vergezichten onderweg en een bijzondere afstapmomenten. “Je moet wel iets te zien hebben onderweg en niet door bijvoorbeeld alleen maar bos rijden. Dat kan natuurlijk ook mooi zijn maar heeft niet mijn voorkeur. Ik wil op een fietsroute veel unieke dingen, die je normaal gesproken niet ziet.”

Deel via